Skræddersyede kurser
Vi tilbyder kurser og forløb, der tilpasses jeres virkelighed – med fokus på de børn og unge, der har brug for at blive mødt anderledes.
Som fagperson står du hver dag med et stort ansvar og komplekse opgaver i arbejdet med børn og unge, der har psykiske vanskeligheder eller særlige udfordringer. Hos Basen Videnscenter tilbyder vi praksisnære kurser, der giver dig ny viden, konkrete redskaber og inspiration til dit daglige arbejde – uanset om du arbejder i skole, dagtilbud, socialfagligt regi eller som leder.
Vores undervisere er erfarne praktikere og specialister, der brænder for at omsætte teori til brugbare metoder og løsninger. Kurserne tager udgangspunkt i aktuelle problemstillinger og bygger på den nyeste viden om autisme, ADHD, angst, skolefravær, mentalisering, relationsarbejde og meget mere.
Vi tilbyder både åbne kurser, oplæg og skræddersyede forløb, så du kan finde netop det, der matcher dine behov og din praksis. Målet er, at du går fra kurset med konkrete værktøjer, ny inspiration og styrket faglighed – til gavn for både dig selv, dine kolleger og de børn og unge, du arbejder med.
20. oktober 2025 kl. 9.00
Få konkrete værktøjer til at forebygge skolefravær og styrke trivsel – med fokus på tidlig indsats, samarbejde og forståelse af fravær som signal.
22. oktober 2025 kl. 12.00
Få redskaber til at forstå og håndtere komplekse, fastlåste pædagogiske udfordringer – og undgå handlingslammelse i arbejdet med børn, unge og deres familier.
24. oktober 2025 kl. 9.00
Få indsigt i forældreforskning og konkrete redskaber til at forstå og håndtere markante forældre i skole-hjem-samarbejdet.
28. oktober 2025 kl. 9.00
Få viden om eksekutive funktioner og hvordan de påvirker læring. Kurset giver konkrete værktøjer til at støtte elever med udfordringer i undervisning og fællesskab.
3. november 2025 kl. 12.00
Få viden og værktøjer til at støtte neurodivergente elevers kønsidentitet og trivsel – med fokus på autisme, ADHD og inkluderende læringsmiljøer.
10. november 2025 kl 9.00-15.00
På kurset dykker vi ned i mentalisering og ser på, hvordan vi med bevidsthed og konkrete redskaber kan styrke børns og unges evne til at forstå sig selv og andre.
11. november 2025 kl. 13.00
Få konkrete værktøjer til at forebygge skolefravær og styrke trivsel – med fokus på tidlig indsats, samarbejde og forståelse af fravær som signal.
13. november 2025 kl. 9.00
Bliv klogere på din lederrolle og få redskaber til at navigere i krydspres, følelser og faglige krav i personaleledelse på det sociale område.
18. november 2025 kl. 9.00
Få konkrete redskaber til din mødeledelse og dit samarbejde mellem mange aktører i komplekse sager
3. december 2025 kl. 12.00
Få redskaber til at forstå og handle på mistrivsel hos børn og unge – med en konkret model, praksisnære cases og nye perspektiver på mistrivslens mange ansigter.
8. december 2025 kl. 9.00
Få viden om autisme, ADHD, angst og ICD-11 – og lær at omsætte diagnoseforståelse til målrettede, neuropædagogiske indsatser i arbejdet med børn og unge.
Vi udvikler løbende nye kurser og tilpasser gerne indholdet til netop jeres behov. Kontakt os, hvis du har idéer til nye emner, eller hvis du ønsker et skræddersyet kursus, uddannelse eller forløb til dig, din medarbejdergruppe eller din organisation.
Vi tilbyder både kurser hos os og ude hos jer – altid med fokus på praksis, faglighed og udvikling.
I denne brochure deler vi personlige fortællinger og cases fra elever på Basen – om mod, udvikling og fællesskab, når livet gør ondt. Læs med og få indblik i hverdagen på vores skoler.
Vi tilbyder kurser og forløb, der tilpasses jeres virkelighed – med fokus på de børn og unge, der har brug for at blive mødt anderledes.
Har I brug for nye perspektiver? Vi tilbyder supervision og rådgivning, der styrker fagligheden og skaber ro i det pædagogiske rum.
Basen Konferencen 2025 stiller skarpt på, hvordan vi skaber inkluderende fællesskaber for børn og unge i sårbare positioner.
Glæd dig til en dag med oplæg, workshops og kollegialt samvær på Nyborg Strand.
"Forløbet gav mig som almenlærer en ny forståelse for, hvad et barn med autisme møder i skolen. Jeg fik konkret viden om, hvordan vi bedst støtter barnet i at trives – og hvor kompleks en tilbagevenden til skolen kan være."
ANJA MØLLER SCHLENZIG KNUDSEN, STEVNS KOMMUNE