Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Diagnose­forståelse og neuro­pædagogiske indsatser

Få viden om autisme, ADHD og angst – og lær at omsætte diagnoseforståelse til målrettede, neuropædagogiske indsatser, der skaber mening og muligheder for børn og unge.

Praktiske informationer

Tid: 8. december 2025 kl. 9.00-15.00

Sted: Basen Videnscenter, Strandboulevarden 122, 2. tv, 2100 Kbh.

Pris: 2.500 kr.

Tilmelding: Senest den 1. december 2025

Målgruppe:  Fagpersoner, der arbejder med børn og unge

Om kurset

Kursus for fagpersoner - Viden om autisme, ADHD, angst og diagnosesystemet ICD-11 

At arbejde med børn, der har diagnoser, er aldrig en ’one size fits all’. Nøglen ligger i de planlagte indsatser, baseret på viden om det konkrete barns forudsætninger og aktuelle funktionsniveau. Derfor er en grundlæggende viden om det psykiatriske udredningssystem ICD-11, samt forståelse for de forskellige diagnosers fremtrædelsesform, en vigtig brik i tilrettelæggelse af brugbare pædagogiske indsatser. 

Du vil med dette kursus blive klædt på med en grundlæggende forståelse af, hvad en psykiatrisk diagnose er samt en udvidet forståelse af autisme, ADHD og angst og deres fremtrædelsesformer i behandlings- og undervisningskontekster. Kurset fokuserer på betydningen af den professionelles børnesyn, og de handlemuligheder der udspringer heraf. 

Vi vil, på baggrund af en psykologisk og psykiatrisk viden og forståelse vise, hvordan disse kan omsættes til den neuropædagogiske bevidsthed og indsatser. Kan en anden forståelse skabe andre handlemuligheder?  

 

Hvad får jeg med mig fra kurset?

  • En introduktion til diagnosesystemet ICD-11
  • En forklaring af komorbiditet og udfordringer herved
  • Forståelse for forskellen på en udviklingsforstyrrelse og en psykisk lidelse
  • Grundlæggende viden om de 3 diagnoser – autisme, ADHD, angst og deres fremtrædelsesformer og symptombilleder
  • Grundlæggende viden om, hvordan psykiske lidelser påvirker barnets eksekutive funktioner og hvilken belastning det medfører
  • Et blik på, hvordan belastninger påvirker en allerede sårbar hjerne
  • Konkrete neuropædagogiske værktøjer, der kan anvendes til arbejdet med at tilbyde barnet/den unge alternative handlemuligheder og mestringsstrategier 

 

Målgruppe

Kurset henvender sig til fagpersoner, der arbejder med børn og unge med psykiske vanskeligheder og udviklingsforstyrrelser – fx lærere, pædagoger, psykologer, socialrådgivere, familiebehandlere og andre professionelle i skole-, institutions- eller behandlingsregi. Det er relevant for både nyuddannede og erfarne, der ønsker en styrket forståelse af psykiatriske diagnoser, herunder autisme, ADHD og angst, samt hvordan denne viden kan omsættes til meningsfulde og målrettede pædagogiske indsatser i praksis. 

Pris og tilmelding

DKKR 2.500,- alt inkl.

Strandbouldevarden 122
2100 København Ø
Danmark

Tlf.: +45 39 29 67 67
Mail: kursus@basen.dk

HAR DU SPØRGSMÅL TIL KURSET?

Kontakt

Gitte Lai Højmose

Koordinator af Videnscenteret

Brochurer om Basens elever der ligger i en stak.

Mød dem, det handler om

I denne brochure deler vi personlige fortællinger og cases fra elever på Basen – om mod, udvikling og fællesskab, når livet gør ondt. Læs med og få indblik i hverdagen på vores skoler.

Skræddersyede kurser

Vi tilbyder kurser og forløb, der tilpasses jeres virkelighed – med fokus på de børn og unge, der har brug for at blive mødt anderledes. 

Kasper Ewald, behandler og underviser på Basen.

MØD UNDERVISEREN

Kasper Ewald

Behandler/underviser & VISO-specialist

Kasper Ewald er uddannet specialpædagog med mange års erfaring i relationelt og neuropædagogisk arbejde med børn, unge og voksne i specialområdet. Han har en diplomuddannelse i psykologi med fokus på udviklingspsykologi og tilknytning hos børn med særlige behov. Siden 2017 har han arbejdet på Basen, hvor han underviser og holder kurser internt og eksternt – bl.a. for Røde Kors og Jyderup Skole – og deltager i Basens VISO-team med rådgivning på specialområdet. 

MØD UNDERVISEREN

Marie Falck Hansen

Autoriseret psykolog & VISO-specialist

Marie har 15 års erfaring fra både børne-, unge- og voksenområdet samt med udredning og behandling af særligt sårbare børn og unge. Hun har arbejdet med inklusion i almenområdet, terapeutiske forløb med unge med komorbide lidelser og i dagbehandlingsområdet. 

Marie er en erfaren formidler til andre faggrupper, både gennem undervisning og supervision. Hun arbejder med udgangspunkt i en bred teoretisk referenceramme, og formidler sin viden, så den omsættes til konkrete indsatser, der kan anvendes i kursusdeltagerens egen praksis.