Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Workshops og oplægsholdere

Vi har samlet 10 inspirerende workshops med skarpe oplægsholdere, der deler praksisnære erfaringer, nye perspektiver og konkrete redskaber. Uanset om du brænder for trivsel, ledelse, digital kultur eller skolevægring, er der noget at hente – og noget at tage med hjem.

Rikke Lyngdam

Psykolog ved Foliko med mere end 20 års erfaring med børn, unge og familier i skoler, plejefamilier og behandlingsmiljøer.

WORKSHOP 1 | RIKKE LYNGDAM

At stå sammen i nærværende autoritet – fra afmagt til fælles handling

...Hvordan kan vi som professionelle stå fast – sammen – når mistrivslen presser sig på, og konflikterne truer med at splitte os?

Workshoppen introducerer Non Violent Resistance (NVR) – en tilgang, der styrker fællesskab, vedholdenhed og relationer gennem ro, handling og tydelighed.

Vi arbejder med, hvordan NVR kan hjælpe skoler og fagprofessionelle med at forebygge og håndtere mistrivsel, bevare nærvær og ro i udfordrende situationer, skabe fælles retning og handling – og styrke samarbejdet mellem voksne omkring barnet.

NVR er en solid og kærlig tilgang, der har hjulpet forældre og fagfolk med at stå sammen – både i hverdagens små kampe og i de svære stunder, hvor relationer og værdier sættes på prøve.

Efter en kort introduktion til NVR dykker vi ned i den centrale øvelse; at prioritere et fælles fokus og formulere en erklæring som udtryk for retning og forpligtelse.

Sofus Bynge

Specialkonsulent i pædagogisk gaming fra Center for Digital Pædagogik med 10 års erfaring med børn og unges digitale kultur og gaming, og er ansvarlig for gamingområdet hos CfDP.

WORKSHOP 2 | SOFUS BYNGE

Gaming, digitale fællesskaber og unge i sårbare positioner

På workshoppen bliver I klogere på gaming, digital kultur og fællesskaber – med særligt fokus på børn og unge med diagnoser eller neurodivergens. Vi undersøger, hvorfor netop denne målgruppe søger mod gaming og digitale relationer, og ser på konkrete eksempler fra undervisning og fritid.

I får anbefalinger til do’s and don’ts, og en tydelig afklaring af, hvad gaming er – og ikke er.

Workshoppen viser, hvordan gaming kan bruges konstruktivt som relationsværktøj, og giver inspiration til projekter, netværk og viden, der allerede findes.

Vi tager afsæt i jeres praksis og arbejder med de overvejelser og barrierer, der kan være for at bruge gaming. Her kobler vi motivationsteori med både oplæggets eksempler og jeres egne erfaringer.

Birgitte Bonnerup

Cand. Psych aut. Specialist og supervisor i arbejds-og organisationspsykologi og partner i Bonnerup & Hasselager

WORKSHOP 3 | BIRGITTE BONNERUP

Ledelse af faglige fællesskaber

Der er altid energi, hvor mennesker mødes – men uden retning bliver den hurtigt til støj. Faglige fællesskaber opstår ikke af sig selv; de kræver, at vi samles om kerneopgaven og investerer i de relationer, der skal løse den. Her spiller ledelsen en afgørende rolle – ikke som styrmand for alt, men som katalysator for retning, samarbejde og faglig udvikling. 

Workshoppen undersøger, hvordan ledere aktivt kan styrke faglige fællesskaber og skabe rammer, hvor engagement og ansvar kan vokse. Vi ser på, hvad det kræver af lederen – både i rollen og i relationen til medarbejderne. 

Oplægsholder Birgitte Bonnerup underviser på masteruddannelsen i organisationspsykologi ved RUC og er forfatter til bøgerne: "Et psykodynamisk blik på levende organisationer" og "Supervision i organisationer."

Martin Gertz

Lærer, motorikvejleder og proceskonsulent med mange års erfaring i arbejdet med bevægelse, læring og motivation. Han driver Movedby Gertz og har siden 2008 udviklet praksisnære bevægelsesforløb for både dagtilbud og skoler.

WORKSHOP 4 | MARTIN GERTZ

Hvad kan hjerneforskningen berige fællesskabet med i idræt, leg og læring?

Hvordan kan bevægelse åbne fællesskabet for alle børn? Oplægget sætter fokus på det enkelte barns muligheder i bevægelsesindsatsen – med et perspektiv fra 6 til 15 år. Du får indsigt i, hvordan aktiviteter kan tilrettelægges mangfoldigt, så alle får en reel chance for deltagelse.

Med afsæt i hjernens hierarki og det visuelles rolle i læring, præsenteres konkrete øvelser og indsigter, der styrker forståelsen af børns potentialer. Der kobles mellem praksis og hjerneforskning, og der vises, hvordan små ændringer i materialer og miljøer kan gøre en stor forskel. Oplægget leveres med energi og humor – for følelser er afgørende for al læring.

Henrik Møller

Oplægsholder, stifter og partner i IFKH – Institut for Konflikthåndtering, med over 20 års erfaring med konflikthåndtering, trivsel og forebyggelse af vold. Henrik underviser bredt inden for skole-, social- og sundhedsområdet.

WORKSHOP 5 | HENRIK MØLLER

Tryghed i fællesskabet - konflikthåndtering med børn & unge i praksis

Workshoppen giver lærere, pædagoger og ledere konkrete redskaber til at håndtere konfliktsituationer med børn og unge på en tryg, faglig og etisk måde. Med afsæt i THOR-metoden, Low Arousal og gældende lovgivning arbejder vi med, hvordan man kan bevare ro og handlekraft – og samtidig styrke fællesskabet, også i en tid med ændrede rammer for magtanvendelse. 

Som deltager får man både et teoretisk oplæg og mulighed for at arbejde med egne cases i praksisnære øvelser, så principperne kan omsættes direkte i hverdagen. 

Jens Langhorn & Louise Gielov

Jens Langhorn har gennem 18 år lavet undersøgende dokumentarformater til DR og TV 2., hvor han bl.a. har været vært på serierne ’Afsløret’ og ’Pengejægerne’. Louise Gielov har en kandidatgrad i Folkesundhedsvidenskab. Hun har mange års erfaring fra Socialforvaltningen i Københavns Kommune - bl.a. som afdelingsleder og chefkonsulent på udsatte-området.

WORKSHOP 6 | JENS LANGHORN & LOUISE GIELOV

Hvordan kan du som fagperson bedst støtte forældre til børn med skolevægring?

Få indblik i og konkrete forslag til hvordan man som fagperson bedst muligt kan støtte forældre til børn i ufrivilligt skolefravær, så fællesskabet omkring barnet bevares.

Du vil opleve en workshop med forældreperspektiv, hvor vi deler ud af vores egne erfaringer med at stå som forældre med to børn i mistrivsel og langvarigt skolefravær. Vi har selv oplevet, hvor langt væk fra fællesskabet vores børn kan komme. Vi har også oplevet, hvordan fælleskabet mellem forældre, skole og kommune kan udfordre.

Omvendt har vi også oplevet, hvordan børns mistrivsel kan vendes til trivsel, når samarbejdet fungerer.

For at give en bedre forståelse af forældrerollen gennem årelange forløb med ufrivilligt skolefravær, er det vores håb, at det tværfaglige fællesskab rundt om barnet kommer til at fungere bedre.

Udover egne erfaringer vil vi inddrage refleksioner fra de samtaler, vi har haft med flere hundrede forældre i forbindelse med tilblivelsen af DR-serien "Skolens tabte børn."

Vi vil sparre med jer om, hvordan I konkret kan få skabt tillid og gøre brug af den enorme ressource, som alle forældre har i sig, når det handler om at hjælpe deres barn tilbage i trivsel. Nøglen til trivsel ligger sjældent kun i barnet. Men går ofte gennem forældrene.

Baggrund

I det seneste halvandet år er Louise og Jens gået sammen om at undersøge, hvorfor der i løbet af de sidste ti år er sket en fordobling i antallet af børn i langvarigt ufrivilligt skolefravær - samt hvad konsekvenserne er for børnene og deres familier. Initiativet til projektet kom, fordi de selv er en del af statistikken. To af deres tre drenge er endt i ufrivilligt skolefravær, og hele familien har derfor på egen krop mærket konsekvenserne. 

I "Skolens tabte børn" danner Jens og Louise en forældregruppe, som bl.a. fremsætter konkrete initiativer til, hvordan vi kan ændre skolesystemet, så færre børn fremover ender samme sted, som deres egne børn er endt. De 11 anbefalinger præsenterede forældregruppen for fagfolk, organisationer og undervisningsordførere fra Borgen. Anbefalingerne kan læses her: 

En måned efter premieren blev forældregruppens anbefaling #5 om et nationalt videnscenter skrevet ind i Finansloven med et budget på 120 mio. kr. fordelt ud på de kommende fire år. 

Hans Martin Sønderstrup Andersen & Patrick Kofoed Mølgaard

Hans er cand.mag. i historie og samfundsfag, meritlærer i fysik/kemi og har over fem års erfaring som underviser og behandler. Patrick er uddannet lærer med særlig erfaring i relationsarbejde og undervisning af elever i sårbare positioner. Han har været en del af Basen siden 2023 og har tidligere været med til at opstarte specialklasser i Helsingør.

WORKSHOP 7 (FORMIDDAG) | HANS MARTIN SØNDERSTRUP ANDERSEN & PATRICK KOFOED MØLGAARD

Inklusion af elever med skolevægring i naturfag...

...Faglige praksiserfaringer og elevperspektiver

Workshoppen henvender sig til undervisere, der oplever udfordringer med at inkludere elever, som har været væk fra skolen i længere tid – ofte med ASF-diagnoser og komplekse skolehistorikker. Med afsæt i praksiserfaring og elevinterviews sættes der fokus på, hvordan naturfag kan skabe meningsfuld deltagelse og faglig nysgerrighed.

En elevcase danner udgangspunkt for dialog om tilgange, der virker – og hvorfor. Der præsenteres metoder og værktøjer, som kan bruges både i den individuelle kontakt og i klassefællesskabet, med blik for både faglighed og trivsel.

Workshoppen faciliteres af Hans og Patrick, som begge arbejder med de ældste elever på Basen i København. 

Ida Louise Jedig Rasmussen

Ida er kandidatstuderende ved Syddansk Universitet. Hun har særlig viden om kønsidentitet og neurodivergens, bl.a. fra sit bachelorprojekt i samarbejde med Center for Kønsidentitet. Ida har for nylig afsluttet et længere praktikforløb på Basen, som led i sin uddannelse.

WORKSHOP 8 (FORMIDDAG) | IDA LOUISE JEDIG RASMUSSEN

Kønsdiversitet i fællesskabet; når rummelighed bliver praksis

Hvordan skaber vi fællesskaber, hvor alle børn og unge føler sig trygge nok til at være sig selv - også dem der udforsker kønsidentitet og seksualitet? I skoler og fritidstilbud møder flere fagprofessionelle elever, som ikke passer ind i de vante kategorier, og som derfor risikerer mistrivsel eller social isolation. Mange oplever usikkerhed: Hvad siger man, hvordan støtter man, og hvor går grænsen mellem rummelighed og forvirring? 

I denne praksisnære workshop kobles viden om køn, autisme og ADHD med konkrete pædagogiske greb, der styrker relationer og fællesskab. Deltagerne får indsigt i, hvorfor køn kan være en særlig sårbarhed for neurodivergente elever, og hvordan man med små justeringer kan gøre en stor forskel i hverdagen. 

Workshoppen veksler mellem et kort oplæg med cases fra praksis, gruppearbejde med egne erfaringer og fælles refleksion. Deltagerne går derfra med nye perspektiver, konkrete redskaber og fornyet mod på at skabe fællesskaber, hvor forskellighed faktisk kan rummes – i praksis og ikke kun på papiret.  

Lotte Bickmann

Lotte er autoriseret psykolog med solid erfaring i arbejdet med børn og unge i sårbare positioner. Hun arbejder på Basen og har særlig ekspertise inden for specialområdet og rådgiver både forældre og fagpersoner. Derudover underviser hun som ekstern lektor på Københavns Universitet i social-, udviklings- og integrationspsykologi. 

WORKSHOP 7 (EFTERMIDDAG) | LOTTE BICKMANN

Maskering og maskefællesskaber

Til workshoppen skal vi udforske og udfordre maske- og maskeringsbegrebet i relation til mennesker, som lever i social isolation/tilbagetrækning. Vi skal tale om at have oplevet ”maskefald”, at ”tabe ansigt”, om at kunne ”finde rette maske” og maskers funktion. Vi skal udforske, hvad masker muliggør, og hvad masker spærrer for i forskellige situationer.   

Vi skal med udgangspunkt i teori om sagsfællesskabet forstå maskefællesskabers appel til mennesker med autisme (live-rollespil, bordrollespil som Dungeons and Dragons, cosplay, furries, digitale avatars m.v.). Vi udforsker disse fællesskabers potentiale som veje ud af social tilbagetrækning. 

Workshoppen veksler mellem et teoretisk oplæg med cases fra praksis, gruppearbejde med udgangspunkt i workshopdeltagernes egne erfaringer, fælles refleksion og praksisøvelser. Formålet er at tilbyde en nuanceret forståelse af maskeringsbegrebet. På en legende måde vil workshopdeltagerne blive klædt på til at kunne skabe relevante og inkluderende maskefællesskaber ude i deres hverdagspraksisser, som en vej ud af social isolation.  

Helle Cerelius

Helle er læsevejleder på Basen med 13 års erfaring og en PD i læsevejledning. Hun modtog Notas læsevejlederpris i 2021 for sin engagerende tilgang til danskfaglige møder, hvor hun skabte en kultur for faglig sparring og åben dialog om læsning og skrivning.

WORKSHOP 8 (EFTERMIDDAG) | HELLE CERELIUS

Samundervisning i skolen. Er du med i min dansktime i dag, og hvilke roller har vi?

I de senere år har folkeskolen fået tilført flere midler, så der kan være flere voksne i flere timer i klasserne. Specialområdet har fået normeringer, der betyder, at der skal være flere voksne i undervisningen. Men mens alle er enige om, at trivsel og læring får bedre vilkår, når der er flere voksne i klasserummet, så tyder undersøgelser på, at det ikke er nok i sig selv. EVAs rapport; "Samundervisning i grundskolen: Når to eller flere underviser sammen" viser, at kvaliteten i undervisningen ikke styrkes, blot fordi man er flere, der underviser sammen.

På workshoppen bliver du præsenteret for fund og anbefalinger fra bl.a. EVA, og vi dykker ned i, hvornår og hvorfor det er en fordel at planlægge undervisningen ud fra forskellig rollefordeling. 

Med afsæt i din egen hverdag skal vi sammen reflektere over roller, skemalægning, potentialer og udfordringer. 

Mød årets hovedoplægsholdere

Henrik Vestergaard Stokholm og psykologerne Camilla Printz & Mai Juul Andersen stiller skarpt på mistrivsel, fællesskab og fremtidens skole.

Glæd dig til to oplæg, der både udfordrer og inspirerer – med afsæt i praksis, forskning og børns egne perspektiver.

"Det var en virkelig begivenhedsrig dag. Det er længe siden, jeg har deltaget i noget med så høj faglig kvalitet. Jeg vil helt sikkert gerne med igen!"

DELTAGER, BASEN KONFERENCEN 2025