Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Hovedtalere

Henrik Vestergaard Stokholm og Camilla Printz & Mai Juul Andersen sætter spot på mistrivsel, fællesskab og fremtidens skole. Glæd dig til to tankevækkende oplæg, der både udfordrer og inspirerer – med afsæt i praksis, forskning og børns egne perspektiver.

Henrik Vestergaard Stokholm

Rektor for Niels Steensens Gymnasium på Østerbro i København, forfatter og foredragsholder. Henrik er især kendt for sine ni år som rektor på Nyborg Gymnasium, hvor han flere gange har sat både sig selv og gymnasiet på landkortet. Blandt andet ved at indføre røgfri skole og reducere alkoholforbruget til gymnasiefester. Mest markant blev han dog, da han insisterede på, at to somaliske elever skulle fortsætte deres skolegang – selv efter deres opholdstilladelse var blevet inddraget.

1. HOVEDOPLÆG | KL. 9:45 - 10:45

Det er ikke de unge, den er gal med – det er samfundet:

Rektorens opråb for fremtidens skole

Det store flertal af børn og unge har det heldigvis godt, men langt flere unge end tidligere mistrives alvorligt. Den udvikling har udfordret lærere, studievejledere, skoleledere og forældre i hele landet på både grundskoler og ungdomsuddannelser. Hvorfor er vi endt der, hvem har ansvaret for den udvikling, og hvad kan vi gøre for at hjælpe vores børn og unge? 

Det komplekse spørgsmål vil Henrik Vestergaard Stokholm prøve at besvare med afsæt i sin bog ”Det er ikke de unge, den er gal med, det er samfundet” (april 2025), som både er anekdotisk, men som også trækker på empiri fra ungdomsforskningen. Kort fortalt vil han gøre op med forestillingen om, at det handler om en diskurs og måden, vi og medierne taler om trivsel på – eller at det bare kan løses ved at “lære de unge at glemme sig selv”, som mange politikere, meningsdannere og Trivselskommissionen hævder. 

Ifølge Henrik Vestergaard Stokholm skal vi holde op med at individualisere mistrivslen og give børn og unge skylden. Vi skal tage ansvar for det samfund og de strukturer, som vi byder dem, og som også er med til at øge presset. Og så skal vi handle! Henrik Vestergaard Stokholm deler erfaringer fra over et årti med skoleaktivisme, nærvær uden skærme, styrkelse af fællesskaber og arbejdet med at støtte sårbare elever. Han argumenterer for, at “skolen skal være så meget mere end bare en skole – den skal være en katedral af kærlighed og give alle børn og unge stærke fællesskaber og følelsen af at høre til.” Det kræver politisk mod, mindre reformpres og tid til fordybelse og rigtigt nærvær. 

Læs Henriks debatindlæg om unges mistrivsel og samfundets ansvar i Altinget her.

Mai Juul Andersen & Camilla Printz

Autoriserede psykologer med mangeårig erfaring i arbejdet med børn og unge i udsatte positioner. De har arbejdet i kommunale sammenhænge i forskellige roller – som både praktikere tæt på børnene, som ledere og som undervisere. De er forfattere til bogen “Skolefravær – forståelser og handlemuligheder”, der sætter fokus på, hvordan de vigtige voksne omkring børn kan skabe bæredygtige broer tilbage til fællesskabet.

2. HOVEDOPLÆG | KL. 14:30 - 15:30

Mellem fællesskaber – om overgange, tilhør og børneperspektiver

Mai Juul Andersen og Camilla Printz sætter i samarbejde med Skolen ved Bülowsvej fokus på de mange (skole)fællesskaber, som børn i udsatte positioner kan være en del af – og bevæge sig imellem. 

Oplægget retter blikket mod overgangene mellem de små og de store fællesskaber; mellemformer, specialiserede miljøer og de mere almene skolefællesskaber.  

Hvordan ser disse overgange egentlig ud, når vi ser med børnenes egne øjne? 

Hvornår fungerer mellemformer som et springbræt tilbage i fællesskabet – og hvornår bliver de et endemål i sig selv? 

Hvordan kan vi konkret bygge bro mellem fællesskaberne, så børn oplever tilhør, deltagelse og mening – uanset hvor de befinder sig? Og hvad kræver det af de voksne omkring børnene? 

Oplægget inviterer til refleksion over, hvad fællesskab betyder i praksis, og hvordan vi som de vigtige voksne i børns liv kan skabe bæredygtige broer, der forbinder børn med fællesskaber, hvor de kan høre til og trives. 

Herudover medvirker Skolen ved Bülowsvej v. Jens Tinghøj Rasmussen og Sabine Skafte. Jens har været lærer i udskolingen i 18 år og har arbejdet på Skolen ved Bülowsvej i 6 år. Sabine er på syvende år souschef og leder af 6.-9. årgang samt mellemformen BÜrummet på Skolen ved Bülowsvej. Sammen med øvrig ledelse og kollegaer har de været med til at opbygge, opstarte og drive BÜrummet, som i dag er et skoletilbud for børn med skolefravær.  

Workshops og oplægsholdere

Vælg mellem 10 inspirerende workshops med skarpe oplægsholdere, der deler erfaringer, redskaber og nye vinkler på arbejdet med børn og unge i sårbare positioner. Læs mere og find dine favoritter.

"Det var den bedste konference jeg har været på i årevis!"

DELTAGER, BASEN KONFERENCEN 2023