Pædagogik og behandling
Hos os er der voksne, der lytter – også når du ikke siger noget. Vi arbejder miljøterapeutisk, hvilket betyder, at hele skoledagen er individuelt tilrettelagt, så du kan føle dig tryg og udvikle dig i dit eget tempo.
Basen Nord 1 er en afdeling af Basen behandlings- og specialundervisningstilbud og ligger i Birkerød. Her tilbyder vi undervisning og behandling til elever i 4.–7. klasse i trygge, overskuelige og hjemlige rammer. Med en fast struktur, lavt stimuli-niveau og fokus på relationer, trivsel og fællesskab skaber vi et læringsmiljø, hvor barnet kan genopbygge tillid til skole og udvikle sig fagligt, personligt og socialt.
Basen Nord 1, Søndervangen 51, 3460 Birkerød
På Basen Nord 1 tilbyder vi behandling og specialundervisning for elever fra 4. til 7. klasse i trygge og overskuelige rammer. Afdelingen ligger i hyggelige, hjemlige lokaler tæt forbundet med vores udskolingsafdeling – og med et naturligt og tæt samarbejde på tværs af afdelingerne.
Her møder vi eleven med respekt, omsorg og tro på, at positiv udvikling sker i relationer. Vi skaber et solidt sikkerhedsnet omkring eleven og arbejder målrettet med at genopbygge tillid til skole, fællesskab og læring.
Her kan du møde medarbejderne på Basen Nord og finde kontaktoplysninger på dem, der hver dag skaber ro, struktur og udvikling for børn og unge.
Vi har en fast dagsstruktur og et forudsigeligt læringsmiljø med lavt stimuli-niveau. Indretning, aktiviteter og undervisning er tilpasset den enkelte elevs behov og udviklingszone. Vi arbejder med kompenserende strategier og kognitive redskaber, der styrker elevens evne til at håndtere krav og udfordringer – både fagligt og socialt.
Undervisningen tager udgangspunkt i den fulde fagrække og tilrettelægges fleksibelt med blik for relationer, elevens interesser og faglige forudsætninger. Vi arbejder anerkendende og udviklingsorienteret – og ser både det faglige, personlige og sociale som vigtige læringsområder.
På Basen Nord 1 er der fokus på fællesskaber, venskaber og at opleve sig som en del af noget. Vi skaber plads til både individuelt arbejde og samarbejde. Elever og voksne spiser hver dag en sund frokost sammen, tilberedt af vores kok – som en vigtig del af det daglige fællesskab.
"På Basen har jeg fået venner og jeg har fået lyst til at gå i skole og lære noget igen..."
– Elev på Basen, 16 år
Et tæt og forpligtende forældresamarbejde er en grundsten i vores arbejde. Vi tror på, at positiv forandring sker i fællesskab med barnets voksne – både hjemme og i skolen. Derfor vægter vi tydelig forventningsafstemning og løbende dialog højt.
Afdelingen rummer både fællesrum til undervisning og aktiviteter, og mindre, afskærmede rum og kroge til ro og fordybelse.
Hos os er der voksne, der lytter – også når du ikke siger noget. Vi arbejder miljøterapeutisk, hvilket betyder, at hele skoledagen er individuelt tilrettelagt, så du kan føle dig tryg og udvikle dig i dit eget tempo.
Hvordan arbejder vi med eleverne? Læs vores anonymiserede case-fortællinger og få indblik i, hvordan vi skaber trygge og meningsfulde skoleforløb for børn og unge med særlige behov.
Vores elever har typisk komplekse psykiske og sociale udfordringer, og mange af vores elever har diagnoser inden for autismespektrummet, angst, OCD, depression og ADHD.