Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Ufrivilligt skolefravær hos børn & unge

Ufrivilligt skolefravær og isolation kan ramme børn og unge i alle aldre. På Basen møder vi hver enkelt med forståelse, trygge rammer og et individuelt fokus, så vejen tilbage til fællesskab og skolegang bliver mulig – ét skridt ad gangen.

Hvad er ufrivilligt skolefravær og isolation?


Ufrivilligt skolefravær og isolation er problematikker, vi på Basen i stigende grad møder blandt børn og unge. Der kan skelnes mellem flere former:

Total isolation, hvor barnet eller den unge ikke har været i skole i mindst seks måneder og kun har kontakt til nærmeste familie.

Social isolation, hvor barnet eller den unge møder op i skole, men trækker sig fra alt det sociale både i og uden for skolen.

Ufrivilligt skolefravær, hvor barnet eller den unge i perioder ikke kommer i skole, men stadig har kontakt til familie og venner.

Vi arbejder miljøterapeutisk og systemisk for at bryde isolation og støtte børn og unge tilbage til skole og fællesskab.

Ofte starter det med små tegn på mistrivsel, som gradvist udvikler sig til flere fraværsdage og tiltagende isolation. Hvis der ikke sættes ind i tide, kan ufrivilligt skolefravær udvikle sig til egentlig isolation.

Hvad kan være årsagen til ufrivilligt skolefravær og isolation?

Vi oplever, at ufrivilligt skolefravær og isolation ofte hænger sammen med autisme, angst, OCD, depression eller andre psykiske vanskeligheder. Bag ligger som regel en længere periode med mistrivsel, hvor kravene fra omgivelserne er blevet for store eller svære at håndtere. Det starter ofte med små, mindre tydelige problemstillinger – fx misforståelser, øgede forventninger eller faglige udfordringer – som fører til flere fraværsdage. Fraværet begrundes ofte med fysiske symptomer som hovedpine, mavepine eller træthed.

Ofte har der været mange mislykkede forsøg på at hjælpe barnet eller den unge tilbage i skole, hvilket kan føre til tab af tillid til både omgivelserne og egne evner. Risikoen for at udvikle depression eller andre alvorlige vanskeligheder øges, hvis der ikke sættes ind i tide.

To elever der ses med ryggen til mens de taler sammen

"Lige meget hvordan man har det hver dag, så bliver man accepteret som den, man er.” 

- Tidligere elev på Basen, 16 år. 

Basens erfaring og forståelse

På Basen behandlings og specialundervisningstilbud har vi stor erfaring med at støtte børn og unge med ufrivilligt skolefravær og isolation. Vi ser ofte, at årsagerne er sammensatte – fx sent diagnosticeret autisme, komorbiditet med angst, OCD eller depression, mobbehistorik, mange skoleskift, samarbejdsproblemer i netværket eller et mismatch mellem forventninger og kompetencer.

Det er kendetegnende, at både børnene/de unge og deres forældre ofte er meget pressede og udmattede. Forældrene har ofte prøvet mange tiltag uden held og oplever et stort pres fra både skole og omgivelser. Derfor ser vi forældrene som de vigtigste samarbejdspartnere i arbejdet med at bryde isolation og skabe forandring.

Små skridt, trygge rammer og støtte hele vejen – mod fællesskab og ny tro på fremtiden.

Udredning og forståelse

Vores arbejde starter altid med en grundig udredning og undersøgelse af, hvad der ligger bag det ufrivillige skolefravær eller isolation. Vi interesserer os særligt for:

Sanseprofil
Spise- og søvnmønstre
Familiære aspekter
Funktionsniveauer
Neuropsykologisk profil, herunder autismetypiske områder
Skole- og institutionshistorik
Tidligere indsatser (hvad har virket/ikke virket)
Sammenfald mellem isolation og specifikke hændelser
Socialt netværk
Selvforståelse og refleksionsniveau
Perspektiver fra alle involverede

Formålet er at facilitere en proces, der kan bryde isolation og øge den psykiske trivsel. Vi arbejder med udvikling af daglige tilpasningsfærdigheder, målrettet den enkeltes problematik, og har fokus på både angsten, den nedsatte selvforståelse og tilpasning af det omgivende miljø. Vores tilgang er systemisk og miljøterapeutisk, hvor vi både arbejder med den unges psykiske udfordringer og det omgivende system.

På Basen tilrettelægger vi hverdagen individuelt og samarbejder tæt med familien – altid med respekt for den unges ressourcer og behov.

Indsatsen – sådan arbejder vi på Basen

I det individuelle arbejde er vores første fokus at etablere tillid og en relation, der kan danne bro til det videre forløb. Vi arbejder med selvforståelse, stressmodeller og nye mestringsstrategier, og tilrettelægger hverdagen individuelt med små, overskuelige skridt tilbage mod skolegang og fællesskab.

Vi samarbejder tæt med forældrene og giver dem viden og redskaber til at støtte barnet eller den unge bedst muligt. For personalet på skolen formidler vi viden om elevens behov og pædagogiske strategier, så alle omkring barnet arbejder i samme retning.

Vi har særlig opmærksomhed på, at ufrivilligt skolefravær og isolation ofte optræder sammen med andre vanskeligheder som depression, autisme eller OCD. Indsatsen tilrettelægges derfor altid ud fra den enkeltes samlede behov og ressourcer.

HAR DU SPØRGSMÅL TIL BASEN?

Kontakt

Kristine Wulff-Dalsgaard

Administrativ- og socialfaglig leder

LÆS OGSÅ...

Kommende elev på Basen

Hos Basen møder vi børn og unge med psykiske og sociale udfordringer med ro, struktur og forståelse. Her får dit barn mulighed for at finde fodfæste – både fagligt og personligt.

Om Basen

Vores grundtanke er, at alle mennesker i bund og grund ønsker at bidrage til fællesskabet, og føle sig værdifulde i samværet med andre og opleve en følelse af at høre til. 

Pædagogik og behandling

Hos os er der voksne, der lytter – også når du ikke siger noget. Vi arbejder miljøterapeutisk, hvilket betyder, at hele skoledagen er individuelt tilrettelagt, så du kan føle dig tryg og udvikle dig i dit eget tempo.

Basens kurser for fagpersoner

Få ny viden og konkrete redskaber til arbejdet med børn og unge med særlige udfordringer. Vores kurser er praksisnære, aktuelle og udviklet til dig, der vil gøre en forskel.