Om Basen
Vores grundtanke er, at alle mennesker i bund og grund ønsker at bidrage til fællesskabet, og føle sig værdifulde i samværet med andre og opleve en følelse af at høre til.
På Basen møder vi børn og unge, der kæmper med spiseforstyrrelser, selvskadende adfærd og relaterede psykiske udfordringer, med forståelse, struktur og miljøterapeutisk støtte. Vi skaber et helhedsorienteret læringsmiljø, hvor trivsel, relationer og udvikling er i centrum – og hvor ingen står alene med deres udfordringer.
Hvad er en spiseforstyrrelse? - Anoreksi og bulimi hos børn og unge
Spiseforstyrrelser som anoreksi og bulimi rammer både piger og drenge – oftest i teenageårene, men også yngre børn kan blive ramt. Anoreksi viser sig typisk ved et intenst ønske om at undgå fed mad, overdreven motion og en stærk frygt for at tage på i vægt. Mange oplever, at de føler sig forkerte eller for tykke, selv når omgivelserne ser en meget tynd ung. Optagethed af mad, kalorier og ernæring fylder ofte meget i hverdagen, og perfektionisme, angst og depressive tanker er hyppige følgesvende.
Spiseforstyrrelser handler om mere end mad og vægt. Hos Basen møder vi børn og unge med forståelse, struktur og miljøterapeutisk støtte – og hjælper dem til at finde nye veje til trivsel og selvværd.
Bulimi er mere udbredt end anoreksi og kendetegnes ved perioder med overspisning efterfulgt af udrensning – ofte gennem opkast, overdreven motion eller brug af afføringsmidler. Mange med bulimi lever et dobbeltliv, hvor overspisning og udrensning foregår i det skjulte, præget af skam og skyld. Selvom vægten ofte er normal, fylder tanker om krop og vægt meget, og både angst og depression ses ofte sammen med bulimi.
Selvskadende adfærd kan tage mange former – fx at skære, brænde, nive eller slå sig selv. Fælles for adfærden er, at den ofte bruges som en måde at håndtere indre smerte eller svære følelser på. For nogle kan den fysiske smerte føles mere håndgribelig og lettere at bære end den indre uro. Selvskade kan give en kortvarig lettelse, men kan også udvikle sig til en afhængighedslignende strategi.
Hos Basen ser vi spiseforstyrrelser og selvskadende adfærd som komplekse problematikker, der handler om meget mere end mad, vægt eller krop. For mange er kontrollen med mad eller kroppen en måde at håndtere følelser, stress eller lavt selvværd på. Mange børn og unge oplever vanskeligheder med at mærke og udtrykke egne behov og grænser.
Vi arbejder miljøterapeutisk og pædagogisk med at skabe trygge rammer, hvor børn og unge kan øve sig i at mærke, forstå og håndtere deres følelser på nye måder. Vi har fokus på struktur, forudsigelighed og stærke relationer, og vi støtter den enkelte i at finde nye strategier til at håndtere svære tanker og følelser.
Selvskadende adfærd er ofte et udtryk for indre smerte. Vi skaber trygge rammer, hvor børn og unge kan øve sig i at håndtere svære følelser og finde styrke i fællesskabet.
Mediernes fokus på krop og perfektion kan forstærke udfordringerne, og vi arbejder derfor også med at styrke selvværd og kropsaccept i hverdagen.
Mange oplever, at spiseforstyrrelsen eller selvskaden kan føles som en slags “ven” – noget, der giver kontrol, tryghed eller ro. Vi hjælper med at finde nye måder at skabe tryghed og balance på, så den enkelte kan tage små skridt mod øget trivsel og livsglæde.
Vores grundtanke er, at alle mennesker i bund og grund ønsker at bidrage til fællesskabet, og føle sig værdifulde i samværet med andre og opleve en følelse af at høre til.
På Basen Videnscenter tilbyder vi kurser og temadage for både pårørende og professionelle, der arbejder med børn og unge med særlige behov. Her kan du finde viden, inspiration og konkrete redskaber – formidlet af erfarne praktikere.
Vi faciliterer læring, der udvikler eleven personligt, socialt og fagligt med henblik på at mestre eget liv. Dyk dybere ned i, hvordan vi ser på vores vigtigste opgave.
I undervisningen vil vores elever opleve en høj grad af forudsigelighed, som ikke efterlader tvivl om krav og forventninger. Samtidig sørger underviserne på Basen for at tilbyde en meningsfuld, kreativ og indlevende undervisning, hvor der tages udgangspunkt i elevernes interesser kombineret med konkrete læringsmål.