Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Børn & unge med autisme

På Basen møder vi børn og unge med autisme med respekt, nysgerrighed og høj faglighed. Vi skaber et trygt og struktureret læringsmiljø, hvor den enkelte kan udvikle sig i eget tempo – med fokus på styrker, trivsel og fællesskab.

Hvad er autisme?

Autisme er en varig, medfødt udviklingsforstyrrelse, der påvirker, hvordan barnet eller den unge forstår og navigerer i sociale sammenhænge, kommunikation og sanseindtryk. I dag anvendes betegnelsen Autisme Spektrum Forstyrrelse (ASF), som dækker hele spektret af autisme – fra lette til meget omfattende støttebehov.

Diagnosen stilles ud fra graden af funktionsnedsættelse og individuelle udfordringer, og støttebehovet kan ændre sig over tid, i takt med at barnet eller den unge udvikler nye strategier og kompetencer.

Det er vigtigt at understrege, at autisme kommer til udtryk på mange forskellige måder. Ingen børn eller unge med ASF er ens, og både styrker og udfordringer varierer fra person til person.

ASF påvirker flere områder af barnets eller den unges liv, herunder:

  • Sociale relationer og samspil
  • Kommunikation og sprog
  • Forestillingsevne og fleksibilitet i tankegang og adfærd
  • Sansebearbejdning og følsomhed over for indtryk som lyd, lys, berøring og lugt

Basens forståelse og tilgang

På Basen behandlings og specialundervisningstilbud møder vi børn og unge med ASF med respekt for deres individuelle behov, ressourcer og støttebehov. Vi arbejder miljøterapeutisk og tilrettelægger hverdagen, så den er tryg, forudsigelig og struktureret – med fokus på at skabe overskuelighed og reducere stress.

Vi ser barnet eller den unge som en del af et større system og inddrager både familie og netværk i indsatsen. Vores mål er at styrke barnets eller den unges trivsel, udvikling og deltagelse i fællesskabet – med udgangspunkt i den enkeltes styrker og potentialer.

Vi arbejder systematisk med at udvikle kompenserende strategier, der hjælper barnet eller den unge til at håndtere udfordringer og opnå større selvstændighed. Gennem et vedvarende fokus på struktur, relationer og individuelle værktøjer skaber vi rammer, hvor barnet eller den unge kan udvikle sig og få positive erfaringer med læring og samspil.

To elever der laver perleplader og en underviser
Trygge rammer og plads til at udvikle sig – på egne præmisser.

Kravafvisende adfærd - Hvad er PDA?

Ekstrem kravafvisende adfærd (Pathological Demand Avoidance, PDA) er en profil inden for autismespektret, hvor barnet eller den unge reagerer med udtalt modstand mod krav og forventninger – ofte drevet af angst og et behov for kontrol. Børn og unge med PDA kan fremstå umiddelbart sociale og kommunikative, men oplever stor indre uro og stress i situationer, hvor de føler sig presset eller mister kontrollen.

Denne adfærd er ikke udtryk for stædighed eller manglende vilje, men for et grundlæggende behov for at beskytte sig selv mod overvældende krav og forventninger. Bag kravafvisningen ligger ofte et ønske om at indgå i fællesskabet, men også en sårbarhed over for at fejle og miste kontrollen.

Vi møder hvert barn og ung med autisme med respekt og nysgerrighed. Gennem miljøterapeutisk arbejde og tæt samarbejde med familien støtter vi udvikling, selvstændighed og livsglæde.

Basens tilgang til børn og unge med PDA

På Basen møder vi børn og unge med ekstrem kravafvisende adfærd med fleksibilitet, tålmodighed og forståelse. Vi arbejder miljøterapeutisk og tilrettelægger hverdagen, så krav og forventninger tilpasses den enkeltes ressourcer og dagsform. Målet er at skabe en samarbejdsalliance og gradvist opbygge positive erfaringer med at indgå i fællesskaber og samarbejde.

Vi tager udgangspunkt i den nyeste viden på området og tilpasser vores indsats, så barnet eller den unge oplever tryghed, forudsigelighed og mulighed for at tage kontrol over egen situation – i et tempo, der giver mening for den enkelte.

På Basen møder vi børn og unge med autisme med respekt, nysgerrighed og høj faglighed. Vi skaber et trygt og struktureret læringsmiljø, hvor den enkelte kan udvikle sig i eget tempo – med fokus på styrker, trivsel og fællesskab.

HAR DU SPØRGSMÅL TIL BASEN?

Kontakt

Kristine Wulff-Dalsgaard

Administrativ- og socialfaglig leder

LÆS OGSÅ...

Pædagogik og behandling

Hos os er der voksne, der lytter – også når du ikke siger noget. Vi arbejder miljøterapeutisk, hvilket betyder, at hele skoledagen er individuelt tilrettelagt, så du kan føle dig tryg og udvikle dig i dit eget tempo.

Visitation og indskrivning

Indskrivning på Basen sker altid via barnets hjemkommune, og vi lægger vægt på et tæt samarbejde hele vejen igennem. Læs mere om visitationsprocessen.

Kurser og rådgivning til pårørende

Hos Basen har vi mange års erfaring med at hjælpe pårørende gennem vores kurser, gruppeforløb og rådgivning. 

Kommende elev på Basen?

Læs mere om hvordan vi kombinerer undervisning i almindelige skolefag med en særlig behandlingsmæssig tilgang, der hjælper dig med at finde fodfæste – både fagligt og personligt.