Pædagogik og behandling
Hos os er der voksne, der lytter – også når du ikke siger noget. Vi arbejder miljøterapeutisk, hvilket betyder, at hele skoledagen er individuelt tilrettelagt, så du kan føle dig tryg og udvikle dig i dit eget tempo.
På Basen møder vi børn og unge med autisme, angst, ADHD, OCD, depression, skizotypi, kravafvisende adfærd, ufrivilligt skolefravær og andre komplekse udfordringer – både psykiske og sociale. Vores elever er normalt- eller højtbegavede og har ofte oplevet at falde uden for fællesskabet. Hos os får de støtte, struktur og nærvær i et miljø, hvor krav tilpasses, og relationer får lov at gro.
Basen henvender sig til normalt- og højtbegavede børn og unge i 4.–10. klasse. Vores elever har typisk komplekse psykiske og sociale udfordringer, og mange af vores elever har diagnoser inden for autismespektrummet, angst, OCD, depression og ADHD.
Vi skaber trygge og strukturerede rammer, hvor det enkelte barn med autisme kan udvikle sig i eget tempo – fokus er på trivsel, egne styrker og fællesskab.
På Basen har vi ro, faglighed og forståelse til at tage imod børn og unge med angst. Vi skaber trygge rammer, hvor barnet gradvist kan genvinde modet og deltage i fællesskabet – i tæt samarbejde med familie og netværk.
Vi arbejder tæt sammen med familien og skaber trygge rammer, hvor barnet gradvist kan udfordre tvangshandlingerne og genvinde troen på sig selv.
Vores fokus er på at tilrettelægge hverdagen individuelt og hele tiden arbejde tæt sammen med familie og netværk – så barnet gradvist kan genvinde sin energi og lysten til at være en del af fællesskabet.
Vi har tid og ro til at møde børnene og de unge med tålmodighed, faglighed og respekt. Et tæt samarbejde med familien og netværket er vigtigt for at skabe små, men meningsfulde skridt tilbage mod skolegang og fællesskab.
Når vi møder børn og unge med spiseforstyrrelser og selvskadende adfærd, har vi fokus på struktur og trygge rammer. Vi arbejder tæt sammen med familien og netværket for at skabe nye strategier, styrke selvværdet og finde veje til trivsel og livsglæde.
Hos Basen møder vi børn og unge med ADHD eller ADD med ro, struktur og respekt for deres unikke udfordringer – så de får mulighed for at vokse, lære og finde fodfæste.
"Lige meget hvordan man har det hver dag, så bliver man accepteret som den, man er."
- Tidligere elev på Basen, 16 år
Nogle af vores elever har brug for støtte i forhold til spiseforstyrrelser og selvskade. En stor del af vores elever har erfaringer med ufrivilligt skolefravær og isolationsproblematikker som et resultat af ikke at være blevet mødt i deres behov. Flere elever føler sig ensomme og har brug for omfattende støtte i sociale samspil med andre børn og unge.
Vi tilbyder undervisning og dagbehandling i et trygt og skærmet miljø. Undervisningen er individuelt tilrettelagt og søger hele tiden at tilpasse krav og forventninger i samarbejde med den enkelte elev og forældre, samtidig med at der er fokus på at skabe gode og udviklende børnefællesskaber. Klassemiljøerne er små og med en høj grad af struktur, voksenkontakt og forudsigelighed.
"På Basen har jeg fået venner og jeg har fået lyst til at gå i skole og lære noget igen..."
– Elev på Basen, 16 år
Vi har afdelinger i København, Birkerød, Odense og Taastrup og elever visiteres til Basen via barnets sagsbehandler.
På Basen møder vi børn og unge med komplekse udfordringer med høj specialiseret faglighed og et menneskeligt blik. Vi tror på, at alle har ret til at blive mødt med respekt, forståelse og mulighed for udvikling – uanset diagnose, livshistorie eller skolebaggrund. Vores miljø er skærmet og struktureret, men også levende og relationelt. Her får eleverne ro til at finde fodfæste, mod til at lære og plads til at være dem, de er.
På Basen får børn og unge med komplekse psykiske og sociale udfordringer mulighed for at trives, lære og udvikle sig i et trygt og struktureret miljø.
Vil du vide mere om, hvordan en skoledag på Basen kan se ud, hvordan vi arbejder pædagogisk og behandlingsmæssigt – eller overvejer du, om Basen kunne være det rette tilbud?
Så læs videre her på hjemmesiden eller kontakt os – vi står klar til at svare på dine spørgsmål.
Hos os er der voksne, der lytter – også når du ikke siger noget. Vi arbejder miljøterapeutisk, hvilket betyder, at hele skoledagen er individuelt tilrettelagt, så du kan føle dig tryg og udvikle dig i dit eget tempo.
Måske starter du dagen med en stille snak over morgenmad i køkkenet. Derefter er der undervisning i små hold, pauser med brætspil eller gåture – og voksne, der er der hele vejen.
Hvordan arbejder vi med eleverne? Læs vores anonymiserede case-fortællinger og få indblik i, hvordan vi skaber trygge og meningsfulde skoleforløb for børn og unge med særlige behov.
Basen er for normalt- og højtbegavede børn og unge med komplekse psykiske og sociale udfordringer. Vi optager elever løbende året rundt – og visitation sker via barnets kommune.
Læs hvordan indskrivning foregår, og hvem vi er det rette tilbud for.