Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Vi bør skabe skoler, hvor eleverne føler sig hjemme

Af Anne Anthon Andersen. Interview med skoleforsker Louise Klinge i forbindelse med Basen Konferencen, 2025; Når børn og unge siger nej - om kravundgående adfærd og motivation. 

Alt for meget engagement og lyst til læring dør i skoler, hvor elever først og fremmest lærer at sidde stille og vente på ro og instruktioner. Det er ikke flere ordensregler, men oplevelsen af at føle sig hjemme i skolen, der skal styrke engagement og fællesskab, mener skoleforsker Louise Klinge. Der er intet til hinder for at realisere den skole, som både børn og voksne drømmer om, mener hun. Flere er allerede i gang med at ommøblere skolen til et sted, hvor børn og voksne føler sig hjemme. 

Det har ofte undret skoleforsker Louise Klinge, at skolen anno 2025 stadig er indrettet, som den er.

For hvis man udførte tankeeksperimentet at lade en arkitekt tegne og beskrive den gode skole med afsæt i viden om børns trivsel og læring og i de observationer og udsagn, hun de seneste 15 år har indhentet fra skolebørn og lærere, ville skolen se meget anderledes ud.

Der ville være flere planter og øreklapstole, mere plads til at sænke skuldrene. Der ville være tæpper og puder, steder man kunne ligge eller sidde blødt, the-køkkener, stille huler og kroge at trække sig tilbage til for at få en pause. Der ville være flere farver, flere rekreative uderum, køkkenhaver. Plads til dyr og åbne værksteder, hvor man kunne bygge, skabe og give drømmene vinger. Måske kunne man endda en gang imellem få lov til at tage sit kæledyr med, hvis det kunne skabe ro og glæde…

”Det er både påfaldende og ulogisk, at klasseværelset – der hvor børn tilbringer det meste af deres skoletid - er så langt fra børnenes beskrivelser af, hvad de oplever som et rart sted at være. Fælles for deres beskrivelser af rare steder er, at det er steder, hvor de føler sig hjemme. Alt for mange steder er klasseværelset et uinspirerende rum fyldt med stole og borde,” siger Louise Klinge. 

Når børn øver modstand ved at blive højlydte, forstyrrer eller komme til at afbryde, er det som oftest ikke, fordi de ikke ønsker at være en del af fællesskabet, men fordi de har svært ved at være det på de præmisser, vi stiller for skoleklassens indretning, mener Louise Klinge.

Derfor er det ikke løsningen på at øge elevernes engagement og ansvar for fællesskabet at indføre skrappere sanktioner og straf, som det har været debatteret med opdateringen af folkeskolens ordensbekendtgørelse, mener hun.

Børn, der enten hænger i gardinerne og forstyrrer undervisningen, får angst, lider af ensomhed, skolevægring, spiseforstyrrelser eller viser andre tegn på mistrivsel, er vigtige whistleblowere. Deres ageren er et råb om hjælp, som skal få os andre til at se, at der er noget galt med måden, vi har organiseret deres hverdag og skole på.

- Louise Klinge, Skole- og børneforsker

På scenen som dem de er

Klasserumsundervisning, der først og fremmest er styret af ro og indordning, lukker ned for elevers naturlige engagement og idérigdom og begrænser deres muligheder for at udfolde sig og deltage i undervisningen, argumenterer Louise Klinge.    

Siden 2011 har hun interviewet skoleelever, pædagoger og lærere for at finde ud af, hvad der skal til for at skabe en skole, hvor flere børn og fagpersoner trives. Hun har kigget på tværs af forskningsfelter, og hun har identificeret seks grundlæggende behov, der er afgørende for børns trivsel, udvikling og læring.

Kort fortalt er de seks grundlæggende behov, at (1) skolens rammer er både fysisk og psykisk trygge, (2) at børnene oplever autonomi/medbestemmelse samt (3) kompetencer til at løse udfordringer, at de oplever (4) samhørighed med kammerater og voksne, og (5) mulighed for at bidrage og føle sig værdifulde og (6) leve sundt.    

Når Louise Klinge spørger skoleelever, hvad de drømmer om, er det ofte rammer, hvor de kan træde op på scenen og spille en rolle i det, de skaber.    
”Hvis vi giver dem lov til at skabe noget sammen, giver vi dem samtidig mulighed for at træde i karakter som dem, de er, og udvikle sig herfra. Det er en fejl, at vi indretter skolen, så alle skal lære på samme måde, når vi ved, at vi er så forskellige,” siger Louise Klinge.

Selv om mange børn heldigvis oplever at få imødekommet flere af behovene i deres skoleliv, spænder de fysiske rammer, klasselokalernes institutionelle rammer med borde og stole på rækker og en fastlåst skemastruktur fortsat ben for at udnytte det potentiale, der ligger lige for og snublende tæt, mener Louise Klinge.

Elev der maler

"Børn vil gerne være mere kreative, lave mere teater, danseopvisninger, lave restaurant for deres forældre, bygge et hus på legepladsen. Børn ønsker i høj grad at træde ind i noget, der er vedkommende, virkelighedsnært og rækker ud over dem selv."

- Louise Klinge

Engagementets ledestjerner

I Klub og SFO er strukturen mere fleksibel, og de projektforløb, som allerede nu er en del af nogle folkeskoler, kan rulles ud og integreres som en mere grundlæggende struktur, opfordrer Louise Klinge og peger på, at det også vil skabe mulighed for at give mere plads til håndværk og skabertrang i en skole, der i mange år har vægtet ånd over hånd. Fuldstændig i tråd med tidens fokus på større anerkendelse og opprioritering af håndværksfag.

”Når mennesker er engagerede, har vi det godt og udvikler os mest. Børns engagement er derfor ledestjerne for, om skolen er børneparat. Engagement opstår som følge af, at de grundlæggende behov støttes, og det kræver fysiske rammer, hvor der på en og samme tid er trygt og overskueligt og albuerum og højt til loftet,” siger Louise Klinge.

De seneste år har Louise Klinge formidlet sin forskning på konferencer og landets skoler om at lade børns behov tjene som afsæt for indretningen af skolehverdagen. Hendes seks principper for trivsel, læring og udvikling har fået to skoler i henholdsvis Aarhus og på Vesterbro til at eksperimentere med at skabe skole på en helt ny måde.

Men også mindre tiltag kan gøre en forskel og højne trivsel, engagement og skoleglæden. Tiltag der blot justerer en smule, så den måde de fysiske rammer bruges, passer bedre til børnene.

Kvinde, der præsenterer på Basen Konferencen 2025
”Alle børn har værdifulde input...Når de høres, kan skolen give dem erfaringer med at bidrage til det samfund, de er en del af."

Når børn er i alarmberedskab, har de svært ved at lære. Men det er ikke bare travlhed og afbrydelser, der stresser børn i skolen. Også omgivelserne, det at undervisningen først og fremmest finder sted i klasselokaler, mener Louise Klinge.

"Mange klasseværelser ligner fuldstændig de åbne kontorlandskaber. Sådanne miljøer giver ikke tilstrækkelig mulighed for, at man kan trække sig fra larm, kammerater og situationer, der for nogle børn kan virke kaotiske, og for de fleste er stressende at befinde sig i nonstop en hel skoledag. Det er på ingen måde tryghedsskabende. Tværtimod bliver man bragt i alarmberedskab,” argumenterer hun.

Sansernes erindring og læsehunde

I stedet bør man flytte meget mere undervisning ud af skolen – ud i naturen eller ud i samarbejde med lokalsamfundet, mener Louise Klinge. Her trækker hun på forskning af bl.a. neurobiolog Theresa Schilhab fra Danmarks Pædagogiske Universitet, DPU

I sin forskning dokumenterer Theresa Schilhab, at kontakt med naturen beroliger vores nervesystem, og at hukommelse er en sansemæssig oplevelse, dvs. at konkrete oplevelser lagrer sig dybere i hukommelsen end abstrakt viden, fordi de konkrete appellerer til flere sanser.

”Det, vi sanser, husker vi,” viser Shilhabs forskning, og hun er også blandt dem, der argumenterer for, at skolen i højere grad indretter undervisningen efter denne viden.

”Det beroliger børns nervesystem at være i naturen. Skoler kunne have en bus, ligesom udflytterbørnehaver, og hver uge tage ud til nedlagte landbrug, hvor de kunne dyrke jorden. Eller have dyr på skolen. Jeg har talt med skolelærere, der bygger kaninbure og har kaniner og dyrker en masse planter med børnene. På nogle skoler er man begyndt at have læsehunde. Man kan helt tæt på få trukket dyr og natur ind i undervisningen,” forklarer Louise Klinge. 

Hvad kan lærere og pædagoger her og nu gøre for børnenes trivsel og udvikling?

  • Sig inden et fagligt oplæg: “I må stå, sidde eller ligge, hvor I vil - bare I hører efter.” “I må hjertens gerne sidde og tegne, mens jeg taler, eller ligge ind over bordet. Gør sådan, at det er rarest for jer, og så I kan koncentrere jer.” 
  • Muliggør, at børnene altid har en “udvej”. Et åndehul, hvor man kan trække sig tilbage og holde små pauser med analoge, overskuelige aktiviteter som at lægge kabaler eller bygge korthus med spillekort, sidde med en rubiksterning, “Finde Holger”, tegne i Mandala-malebøger, løse kryds og tværs, lave fingerstrik osv. 
  • Lad børnene bygge huler med lagener, der kastes over bordene, når der er læsetid. Der sænker sig en helt særlig ro, når alle samles i små huler under bordene med deres bøger. 
  • Lav projektforløb, hvor børnene bliver skoleudviklere ved at undersøge skolens fysiske forhold og præsentere forslag for ledelse og skolebestyrelse. Lad dem bevæge sig ud af klasseværelset med et undrende og kritisk blik på ting, som de ellers normalt må acceptere og ofte ender med at tage for givet: Måske de lange ganges ensartede vægge, loftsbelysningen, toiletforholdene, indeklimaet, udemiljøet m.m. Dermed går børnene fra at være elever, der modtager undervisning i tusindvis af timer, til at blive skoleudviklere, hvorved de i høj grad kan opleve autonomi, kompetence, samhørighed og erfare at bidrage. 

Kilde: Louise Klinge

I Folkeskolelovens formålsparagraf står det beskrevet, at skolen skal muliggøre, at eleverne “får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.” Og at skolen skal “forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre.

Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.”
Først når børn ofte oplever at have medbestemmelse og mulighed for at vælge og udvikle de rum, de er en del af i skolen, bliver lovens hensigter til reel praksis, mener Louise Klinge. 

”Alle børn har værdifulde input til små og store forbedringer af skolens fysiske rum. Og ved at erfare, at deres input høres og realiseres, vil skolen reelt give dem redskaber til og erfaringer med at bidrage til det samfund, de er en del af,” siger hun. 

 

De seks grundlæggende behov

  • Tryghed: Børns nysgerrige adfærd stopper, når de er utrygge. Skolen må være et miljø, der giver tryghed. Det handler dels om trygge relationer - og derfor skal man have en skolehverdag med mindst mulig skældud, fordi skældud skaber utryghed - og det handler dels om de fysiske rammer, som skal være rare at være i.
  • Autonomi: At sidde ved rattet i sit eget liv. Har børnene medbestemmelse? Er der elevdemokrati? Er der plads til børnenes interesser?
  • Kompetence: Trangen til at lykkes som menneske og kunne håndtere de udfordringer, man står i. Spørgsmålet er, om skolen taler fagligheden op som noget, der handler om at skabe udbytterige møder mellem børn og det faglige indhold. Det handler om legende læring, rollespil, teater, natur, bevægelse, plads til fordybelse, mangfoldighed og praksisfaglighed - alle de ting, der gør, at børnene oplever, at de kan udtrykke sig og ikke bare skal sidde stille.
  • Samhørighed: Behovet for samhørighed er behovet for at føle sig forbundet med kammerater og de voksne (fordi der ikke er skældud). Det handler om at understøtte venskaber hos børnene - og meget gerne på tværs af aldre.
  • At bidrage: Behovet for at bidrage handler om trangen til at gøre godt og at føle sig værdifuld og betydningsfuld. Skaber skolen rum for det? Er der mulighed for, at børnene kan opleve og erfare at gøre godt? 
  • Sundhed: Der skal være plads til bevægelse og motion. Børnene skal have hvile og søvn. Det kræver måske fleksibilitet i udskolingen, hvor teenagerne ikke er friske før ved 10-tiden. Er der steder, hvor børnene kan hvile på skolen? Får børnene en nærende kost? Er der mulighed for at indføre skolemad - morgenmad og/eller frokost?

HAR DU SPØRGSMÅL TIL ARTIKLER ELLER NYHEDER?

Kontakt

Catja Middelboe Andersen

Kommunikationsansvarlig

LÆS OGSÅ...

Om Basen

Vores grundtanke er, at alle mennesker i bund og grund ønsker at bidrage til fællesskabet, og føle sig værdifulde i samværet med andre og opleve en følelse af at høre til. 

Kurser for pårørende & fagfolk

På Basen Videnscenter tilbyder vi kurser og temadage for både pårørende og professionelle, der arbejder med børn og unge med særlige behov. Her kan du finde viden, inspiration og konkrete redskaber – formidlet af erfarne praktikere.

Basen er VISO-leverandør

Vi tilbyder specialrådgivning og udredning i hele landet – med ekspertise i de mest komplekse børnesager. Vores specialister kan også bookes til skræddersyede kurser og uddannelser. 

Faglighed og hverdag - direkte i din indbakke

Få faglige indsigter, nyt om kurser og konferencer, og bliv en del af fællesskabet omkring børn og unge med særlige udfordringer.

Vores nyhedsbrev samler det vigtigste – og det mest meningsfulde – cirka én gang om måneden.