Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Styrk din undervisning - forstå og støt elever med eksekutive udfordringer

Hvordan støtter du elever, der har svært ved at planlægge, huske og holde fokus? Få viden om eksekutive funktioner – og konkrete værktøjer til at skabe deltagelse og læring for elever med eksekutive udfordringer.

Praktiske informationer

Tid: 28. oktober 2025 kl. 9.00-15.00

Sted: Basen Videnscenter, Strandboulevarden 122, 2. tv, 2100 Kbh.

Pris: 2.500 kr.

Tilmelding: Senest den 22. oktober 2025

Målgruppe:  Fagpersoner, der arbejder med børn og unge

Om kurset

Hvordan planlægger man sin dag, holder fokus, husker instruktioner og skifter mellem opgaver? Det gør man via hjernens eksekutive funktioner – vores indre “kontrolcenter”. Når disse funktioner er udfordrede, bliver hverdagen svær at navigere i – især i undervisningen. På dette kursus får du en praksisnær forståelse af, hvad eksekutive funktioner er, hvordan de udvikler sig, og hvorfor de er afgørende for læring, trivsel og deltagelse – særligt for elever i specialområdet.    

Vi ser nærmere på: 

  • Arbejdshukommelse - at holde og bruge information i hovedet.  
  • Kognitiv fleksibilitet  at skifte mellem opgaver og tankespor.  
  • Inhibitorisk kontrol – at styre impulser og tænke før man handler.  

Disse funktioner er usynlige, men helt centrale for at lære, samarbejde og regulere følelser. Når de svækkes – fx ved stress eller udviklingsforstyrrelser – har eleverne brug for støtte, struktur og forståelse.  

Kurset giver dig indsigt i, hvordan du som fagperson kan identificere og forstå disse udfordringer – og omsætte din viden til konkret støtte i praksis.  

 

Hvad får jeg med mig fra kurset?

  • En solid forståelse af eksekutive funktioner og deres betydning for læring, adfærd og trivsel.  
  • Enkle værktøjer fra https://www.efpractice.com/ til observation og selvrapportering.  
  • Konkrete strategier til at støtte elever med eksekutive udfordringer i undervisningen.  
  • Indsigt i, hvordan tryghed, struktur og relationer skaber bedre læringsbetingelser.  
  • Inspiration til at formulere meningsfulde og realistiske udviklingsmål i samarbejde med eleven og forældre.  

Kurset bygger på psykologisk og pædagogisk viden og giver dig redskaber, du kan bruge med det samme – både i klasseværelset og i samarbejdet med kolleger og forældre. 

 

Målgruppe

Kurset er relevant for lærere, pædagoger, vejledere og andre fagpersoner, der arbejder med børn og unge – særligt i specialpædagogiske kontekster – og som ønsker at forstå og støtte elever med eksekutive vanskeligheder på en mere målrettet og meningsfuld måde.

Pris og tilmelding

DKKR 2.500,- alt inkl.

Strandbouldevarden 122
2100 København Ø
Danmark

Tlf.: +45 39 29 67 67
Mail: kursus@basen.dk

HAR DU SPØRGSMÅL TIL KURSET?

Kontakt

Gitte Lai Højmose

Koordinator af Videnscenteret

Skræddersyede kurser

Vi tilbyder kurser og forløb, der tilpasses jeres virkelighed – med fokus på de børn og unge, der har brug for at blive mødt anderledes. 

Helle Cerelius, skolefaglig leder på Basen.

MØD UNDERVISEREN

Helle Cerelius

Skolefaglig leder

Helle er ansat som læsevejleder på Basen. Hun har en PD i læsevejledning og har arbejdet som læsevejleder de sidste 13 år. I 2021 modtog Helle Notas læsevejlederpris. Her var hun bl.a. nomineret for sin tilgang til skolens danskfaglige møder, hvor hun lavede oplæg om forskellige temaer fra hverdagen i danskundervisningen, og skabte en kultur hvor alle delte både positive og mindre positive oplevelser i forbindelse med undervisning i læsning og skrivning. 

MØD UNDERVISEREN

Marie Falck Hansen

Autoriseret psykolog & VISO-specialist

Marie har 15 års erfaring fra både børne-, unge- og voksenområdet samt med udredning og behandling af særligt sårbare børn og unge. Hun har arbejdet med inklusion i almenområdet, terapeutiske forløb med unge med komorbide lidelser og i dagbehandlingsområdet.  

Marie er en erfaren formidler til andre faggrupper, både gennem undervisning og supervision. Hun arbejder med udgangspunkt i en bred teoretisk referenceramme, og formidler sin viden, så den omsættes til konkrete indsatser, der kan anvendes i kursusdeltagerens egen praksis.