Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Mistrivslens mange ansigter - Forståelser, handle­muligheder og case-arbejde

På dette kursus får du nye forståelser og konkrete redskaber til at møde børn og unge med nysgerrighed, faglighed og handlekraft – også når adfærden forvirrer og bekymrer.

Praktiske informationer

Tid: 3. december 2025 kl. 12.00-15.00

Sted: Basen Fyn, Thulevej 8, 5210 Odense NV

Pris: 1.450 kr.

Tilmelding: Senest den 27. november 2025

Målgruppe: Fagpersoner, der arbejder med børn og unge

Om kurset

I arbejdet med børn og unge er håndtering af mistrivsel en stor opgave for den professionelle. Hvad end det er i hjemmet, i klasserummet, i SFO’en eller en anden arena, så er håndteringen af (mis)trivsel afgørende for at børn kan lære og udvikle sig. 

I det pædagogiske arbejde har mistrivsel et utal af udtryk. Det ses blandt andet i børns udsagn, udtryk og adfærd. Nogle gange ses det tydeligt, og andre gange er det skjult. Nogle gange forstår vi det, og andre gange er vi i tvivl. 

Det er afgørende for et barn i mistrivsel, at de voksne omkring barnet forstår barnets udtryk og signaler og handler på de bagvedliggende årsager, når barnet reagerer. 

På dette kursus præsenteres en forståelsesramme for mistrivsel hos børn og unge, herunder dets forskellige udtryk og årsager. På kurset præsenteres også en analysemodel, der hjælper de voksne omkring barnet til at skabe overblik over barnets situation, herunder hvad der kan være af vedligeholdende faktorer for problemet, hvad der kan være af beskyttende faktorer, og hvor det kan give mening at prioritere indsatserne omkring barnet. 

På kurset afprøver vi i fællesskab modellen på cases fra kursisternes arbejde, så kursisterne går fra kurset med en konkret erfaring med at arbejde med modellen og anvende viden fra kurset.

 

Hvad får jeg med mig fra kurset?

  • En forståelsesramme for mistrivslens mange ansigter.
  • Styrket bevidsthed om ens egen position og mulige andre positioner, man kan tage i støtten af et barn i mistrivsel.  En model, der skaber overblik over mistrivselsproblematikker og kaster lys over mulige indsatsområder for de voksne omkring barnet.
  • Case-arbejde med udgangspunkt i virkelige cases fra kursisternes arbejdsliv, der demonstrerer, hvordan der med den præsenterede viden og model kan arbejdes med mistrivselsproblematikker.  

 

Målgruppe

Kurset henvender sig primært til fagpersoner, der arbejder tæt på børn og unge – fx pædagoger, lærere, familiebehandlere, socialrådgivere, psykologer og andre professionelle i dagtilbud, skole, SFO, specialtilbud og socialforvaltning. 

Det er særligt relevant for dig, der møder børn i mistrivsel og ønsker en stærkere forståelse af deres signaler, adfærd og behov – og som savner konkrete redskaber til at skabe overblik, prioritere indsatser og handle med sikkerhed i komplekse situationer.

 

Pris og tilmelding

DKK 1.450,- alt inkl.

Thulevej 8
5210 Odens NV
Danmark

Tlf.: +45 39 29 67 67
Mail: kursus@basen.dk

HAR DU SPØRGSMÅL TIL KURSET?

Kontakt

Gitte Lai Højmose

Koordinator af Videnscenteret

Brochurer om Basens elever der ligger i en stak.

Mød dem, det handler om

I denne brochure deler vi personlige fortællinger og cases fra elever på Basen – om mod, udvikling og fællesskab, når livet gør ondt. Læs med og få indblik i hverdagen på vores skoler.

Skræddersyede kurser

Vi tilbyder kurser og forløb, der tilpasses jeres virkelighed – med fokus på de børn og unge, der har brug for at blive mødt anderledes. 

Jacob Emil Licht, Psykolog og VISO-specialist på Basen.

MØD UNDERVISEREN

Jacob Licht

Autoriseret psykolog og VISO-specialist

Jacob er autoriseret psykolog med 10 års erfaring fra både almen- og specialområdet. Han har arbejdet med komplekse børnesager i kommunalt regi og på dagbehandlingstilbud, hvor han bringer en bred teoretisk værktøjskasse i spil – altid tilpasset opgaven og menneskene omkring den.

Jacobs ekspertise spænder over formidling, supervision, psykologiske vurderinger og rådgivning. Han brænder for at omsætte teori til praksis og skabe kurser, der giver fagpersoner konkrete handlemuligheder i arbejdet med børn og unge.