Pædagogik og behandling
Hos os er der voksne, der lytter – også når du ikke siger noget. Vi arbejder miljøterapeutisk, hvilket betyder, at hele skoledagen er individuelt tilrettelagt, så du kan føle dig tryg og udvikle dig i dit eget tempo.
På Basen tilrettelægger vi undervisningen individuelt med afsæt i elevens behov, interesser og faglige niveau. Med høj normering, tydelige mål og kreative forløb skaber vi en skolegang, der giver mening og mulighed for udvikling – både fagligt, socialt og personligt. Undervisningen er struktureret, forudsigelig og tilpasset den enkelte, med fokus på synlig læring og deltagelse i fællesskabet.
Undervisningen på Basen er af høj faglig kvalitet, og er individuelt tilrettelagt således, at alle elever modtager den undervisning, der imødekommer deres behov for læring bedst muligt.
Basen har en høj normering, og eleverne vil derfor opleve, at der er flere voksne til stede i klasserummet. Disse kan have forskellige roller, alt efter behov.
Undervisningen er tydeligt struktureret og understøttet af ”De 10 H´er”, som er et pædagogisk redskab, der stammer fra spørgeordene: Hvad, Hvordan, Hvorfor, Hvor, Hvor længe, Hvem, Hvad så og Hvorhen. Disse bruges til at tydeliggøre krav og forventninger i forskellige situationer og aktiviteter.
Basen tilbyder undervisning i fuld fagrække inkl. valgfag og underviser i det af Børne- og Undervisningsministeriet anbefalede timetal på de enkelte klassetrin. Skoledagen er tilrettelagt, så den lever op til Børne- og Undervisningsministeriets krav til årlig undervisningstid og skoledagens længde.
"Basen går ind og finder og styrker de sider, du er god til.”
- Tidligere elev, 15 år
Basen tilmelder alle elever til alle prøver og arbejder intensivt på, at eleverne skal kunne gennemføre folkeskolens afgangsprøver. Vi træner prøveformerne både gennem terminsprøver og øvelser i den almindelige undervisning. Basen afholder i den forbindelse også sygeprøver og også af flere omgange hvis nødvendigt for at sikre, at flest mulige elever kommer fra Basen med et fuldt afgangsbevis.
Vi har en undersøgende tilgang til eleverne og udfører bl.a. screeninger og test for at præcisere/afdække elevernes faglige niveau, progression og deres behov for støtte. Hvert halve år tilstræber vi, at eleverne testes med standardiserede læse-, stave og matematiktests, ligesom vores elever også testes med Folkeskolens Nationale Overgangstest. Basen prioriterer at teste alle de elever, hvor det er muligt, da dette giver os et grundlag for at tilrettelægge den helt rigtige undervisning til hver enkelt elev.
Vi har en undersøgende tilgang til eleverne og udfører bl.a. screeninger og test for at præcisere/afdække elevernes faglige niveau, progression og deres behov for støtte. Hvert halve år tilstræber vi, at eleverne testes med standardiserede læse-, stave og matematiktests, ligesom vores elever også testes med Folkeskolens Nationale Overgangstest. Basen prioriterer at teste alle de elever, hvor det er muligt, da dette giver os et grundlag for at tilrettelægge den helt rigtige undervisning til hver enkelt elev.
På Basen vil eleverne opleve en struktureret undervisning, der tager udgangspunkt i synlig læring. Det kommer til udtryk ved klare, tydelige og konkrete undervisningsmål, som tager udgangspunkt i kompetencemålene for hvert fag. Disse vil være tilpasset elevens nærmeste udviklingszone og evalueres 2 gange om året.
Som støtte bruger vi bl.a. visuelle støttesystemer og individuelt udarbejdede dagsskemaer.
Herudover er der elever der i kortere perioder, tilbydes soloundervisning med vores matematik- eller læsevejleder for et særligt boost i enten dansk eller matematik.
Der er også elever, der får afskærmning med skillevægge, bliver undervist 1:1 og i små grupper eller får hjemmeundervisning som en del af en gradvis indslusning til skolegang på Basen.
Eleverne vil opleve, at vi i vores praksis bestræber os på, at undervisningen er relevant og vedkommende for den enkelte elev, gennem veltilrettelagte undervisningsforløb, der altid giver eleven flere valgmuligheder. De vil ligeledes opleve, at underviseren tager højde for elevernes læringsbarrierer og forudsætninger i læringsprocessen.
I undervisningen vil eleven opleve en høj grad af forudsigelighed, som ikke efterlader eleven i tvivl om krav og forventninger. Samtidig sørger underviserne på Basen for at tilbyde en meningsfuld, kreativ og indlevende undervisning, hvor der tages udgangspunkt i elevernes interesser kombineret med konkrete læringsmål.
Hos os er der voksne, der lytter – også når du ikke siger noget. Vi arbejder miljøterapeutisk, hvilket betyder, at hele skoledagen er individuelt tilrettelagt, så du kan føle dig tryg og udvikle dig i dit eget tempo.
Basen henvender sig til normalt- og højtbegavede børn og unge i 4.–10. klasse med komplekse psykiske og sociale udfordringer. Læs mere om diagnoser og hvad vi tilbyder.
Basen har afdelinger i København, Taastrup, Birkerød og Odense. Alle steder møder du små hold, trygge rammer og voksne, der vil dig.
Læs hvordan visitation foregår – både for forældre og fagpersoner. Vi guider dig gennem processen og lægger vægt på tydelig forventningsafstemning og tæt samarbejde hele vejen.