Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Sådan arbejder vi – virkelige fortællinger fra Basen

I vores casefortællinger kan du få et indblik i, hvordan vi arbejder med elever, der har forskellige diagnoser og livssituationer. Casene er anonymiserede, men baseret på virkelige forløb. De viser, hvordan vi skaber rammer for, at eleverne kan komme tilbage i udvikling og trivsel.

Vi bruger cases til at illustrere vores praksis – ikke som enkeltstående succeshistorier, men som eksempler på det daglige arbejde, vi laver med omsorg, nysgerrighed, faglighed og tålmodighed. 

Case 1: En elev i indskolingen med autisme og angst

En yngre elev starter på Basen efter en længere periode med ufrivilligt skolefravær. Eleven har autismespektrumforstyrrelser, OCD og angst, og har svært ved at sige farvel til sine forældre om morgenen.

På Basen sørger vi for, at der fra begyndelsen skabes en tydelig struktur med individuelt dagsskema, faste voksne og klare rammer, som skaber tryghed. Der er tæt samarbejde med hjemmet, og efter nogle måneder bliver det lettere for eleven at komme i skole. Eleven begynder at deltage i sociale aktiviteter og viser interesse for skolens klubtilbud. Næste skridt er at styrke selvstændigheden ved selv at tage i skole.
 

Vi møder hver elev med nysgerrighed og respekt for deres individuelle behov, styrker og udfordringer. 

Case 2: En ung med depression og angst

En ung person med depression og angst har haft langvarigt, ufrivilligt skolefravær og isolerer sig derhjemme. Basen starter med, at en fast, primær voksen kommer på hjemmebesøg, hvor der arbejdes med at opbygge en tryg relation og motivation for at komme mere ud fra hjemmet.

Efter nogle måneder begynder eleven at komme på Basen uden for almindelig skoletid og får gradvist opbygget en daglig rutine. Eleven modtager undervisning og kognitiv terapi, og lærer strategier til at håndtere angst. To år senere har eleven afsluttet folkeskolen og er i gang med at læse HF-enkeltfag.

To elever i et klasselokale der koncentrerer sig
Vores tilgang på Basen er helhedsorienteret og bygger på relationer, struktur og faglighed – og det gør en forskel.

Case 3: En elev med Aspergers syndrom

En elev med Aspergers syndrom har svært ved at deltage i undervisningen og trækker sig socialt. Ved opstart på Basen er vi nysgerrige på elevens interesser og går i gang med at tilpasse undervisningen til disse for at øge motivationen for at lære og gå i skole. Eleven arbejder konkret og detaljeorienteret, hvilket er en styrke i kreative og tekniske aktiviteter men en udfordring i sociale sammenhænge.

Eleven får redskaber til at aflæse og kommunikere med andre og lærer at bede om hjælp. I undervisningen har eleven brug for tydelige mål og faste planer. Eleven går nu i 10. klasse og har konkrete planer for videre uddannelse inden for IT eller teknisk håndværk.

Lige meget hvordan man har det hver dag, så bliver man accepteret som den, man er. - Tidligere elev på Basen, 16 år

HAR DU SPØRGSMÅL TIL VISITATION?

Kontakt

Kristine Wulff-Dalsgaard

Administrativ- og socialfaglig leder

LÆS OGSÅ...

En dag på Basen

Måske starter du dagen med en stille snak over morgenmad i køkkenet. Derefter er der undervisning i små hold, pauser med brætspil eller gåture – og voksne, der er der hele vejen.

Målgrupper

Basen henvender sig til normalt- og højtbegavede børn og unge i 4.–10. klasse med komplekse psykiske og sociale udfordringer. Læs mere om diagnoser og hvad vi tilbyder.

Støtte til dig, der står tæt på

Er du pårørende til et barn med psykiske vanskeligheder? Hos Basen Videnscenter tilbyder vi kurser, rådgivning og fællesskab – så du ikke står alene.