Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Pædagogik og behandling

På Basen møder vi børn og familier med respekt, nærvær og troen på, at forandring er mulig. Gennem stærke relationer, miljøterapi og tæt samarbejde skaber vi rammer, hvor barnet kan udvikle sig, trives og tage del i fællesskabet – på egne præmisser.

Behandlingsramme og tilgang

Behandlingen på Basen er baseret på et anerkendende og ressourcefokuseret børnesyn. Vi ser barnets adfærd som meningsfuld, og vi forstår den i konteksten af barnets erfaringer og relationer. Et tæt og konstruktivt samarbejde med forældrene er en central del af vores arbejde. Vi ved, at vores indsatser kun lykkes, når forældrene føler sig trygge og er aktivt involverede.

Behandlingen på Basen bygger på miljøterapeutiske principper. På Basen forstås miljøterapi som relationsbehandling og systematisk refleksion over egen pædagogisk praksis. Vi ser det bl.a. som vores behandlingsopgave at fremme mentaliseringen hos vores elever, at eleverne opnår symptomlindring og et bedre psykosocialt funktionsniveau. 

Vi skaber rammer, der gør det muligt for eleverne – og deres familier – at opleve positiv forandring i deres hverdagsliv.

Et trygt og udviklende miljø

Vores tilgang støtter eleverne i at blive aktive deltagere i eget liv og tage ejerskab over deres livsbetingelser. Centralt i vores arbejde er begreber som relationel læring og korrigerende emotionel erfaring, hvor vi møder eleverne på en måde, som ofte adskiller sig markant fra deres tidligere skoleoplevelser. Det giver dem mulighed for at udvikle nye reaktionsmønstre og måder at være i verden på. Vi lægger vægt på trygge relationer – både til barnet og forældrene.

Pædagogiske aktiviteter tilpasses barnets behov og tolerancevindue inden for nærmeste udviklingszone. Vi arbejder fx ofte ud fra en individuel plan A, B eller C for at øge barnets deltagelsesmuligheder ind i de fælles aktiviteter. Vores arbejde fokuserer på stress/belastningsreduktion, kropslig og følelsesmæssig regulering samt faglig læring. 

To elever der sidder ved skærmede pladser i klasselokalet og taler sammen.

”På min første dag på Basen bliver jeg mødt af lærerne, som spørger om, hvem jeg er, hvad jeg har at byde på, og hvad jeg godt kan lide. Det havde jeg aldrig prøvet før, så jeg var i tvivl.” 

- Tidligere elev, 15 år

Behandling på Basen er en tværfaglig og systemisk opgave. Det betyder, at hele personalet er involveret i behandlingen og afspejles i den daglige struktur og i måden, vi arbejder sammen med både barnet og forældrene. 

Strukturer i hverdagen

Vi bestræber os på at skabe et miljø som er trygt nok til at eleverne kan udforske nye måder at opleve sig selv og andre på. Miljøterapien kommer også til udtryk i vores fysiske rammer. Indretningen og stemningen i lokalerne understøtter elevernes indre udvikling og trivsel.

Hverdagen på Basen er struktureret med faste rytmer og rutiner, som skaber genkendelighed og tryghed. Hver afdeling afholder f.eks. daglige morgenmøder, som har til hensigt at koordinere dagen, men som også har en behandlingsmæssig funktion ift. at møde eleverne, hvor de er, når de møder ind på afdelingen. Alt personale deltager løbende i supervision og faglig sparring for at sikre høj kvalitet og målrettede indsatser for alle elever. 

Miljøterapeutisk indretning sikrer rum og plads til pauser i løbet af dagen.

Samtaler og rådgivning

Forældre kan tilbydes samtaler med Basens afdelingspsykologer. Disse samtaler kan være psykoedukative eller rådgivende. Samtalerne planlægges i tæt dialog med forældrene og evt. børne/ungerådgiver ift. formål, format og varighed. Der tilbydes også samtaler med eleverne selv. 

 

Evaluering og mål

Hver måned evaluerer vi barnets udvikling og opstiller nye behandlingsmål inden for de personlige, sociale og faglige områder. Vi arbejder målrettet og tillidsfuldt i et tværfagligt samarbejde for at sikre, at indsatsen bliver så meningsfuld og virksom som muligt. Vores overordnede mål er at styrke barnets trivsel, udvikling, læring og evne til at deltage i fællesskaber. 

Vi tror på, at børn udvikler sig bedst i trygge relationer – og i fællesskaber, hvor de bliver mødt med respekt, forståelse og faglighed.

Hjemmebesøg og støtte

I særlige tilfælde tilbyder Basen hjemmebesøg i indkøringsperioden, hvor undervisning/behandling også kan finde sted i hjemmet. For elever i vores solisttilbud kan hjemmebesøg tilbydes i en længere periode. Dog tilbyder Basen ikke praktisk pædagogisk støtte i hjemmet. 

HAR DU SPØRGSMÅL TIL BASEN?

Kontakt

Kristine Wulff-Dalsgaard

Administrativ- og socialfaglig leder

LÆS OGSÅ...

Undervisning

Dansk, matematik, engelsk – og meget mere. Du bliver undervist af lærere med linjefag, og vi tilpasser undervisningen, så du kan være med. Mange af vores elever tager 9. klasses afgangsprøve. 

Målgrupper

Basen henvender sig til normalt- og højtbegavede børn og unge i 4.–10. klasse med komplekse psykiske og sociale udfordringer. Læs mere om diagnoser og hvad vi tilbyder.

Basen Vest i Taastrup set fra gaden. En lysegrå bygning med træer foran og blå himmel.

Skoleafdelingerne

Basen har afdelinger i København, Taastrup, Birkerød og Odense. Alle steder møder du små hold, trygge rammer og voksne, der vil dig. 

Vil du vide mere om indskrivning på Basen?

Læs om hvordan visitation foregår – både for forældre og fagpersoner. Vi guider dig gennem processen og lægger vægt på tydelig forventningsafstemning og tæt samarbejde hele vejen.