Spring navigationen over og gå direkte til indhold

En dag på Basen

På Basen tilrettelægger vi skoledagen med blik for den enkelte elevs behov. Vi skaber trygge rammer, faste rytmer og fleksible løsninger, så alle elever – uanset alder og forudsætninger – kan opleve en meningsfuld og overskuelig skoledag med plads til både læring, pauser og fællesskab.

Hverdagen på en Basen-skoleafdeling 

Vi er optagede af at skabe kulturer og traditioner, som passer til vores elever, klasser og afdelinger, sådan at skolen giver mening og er levende for de elever, der går her. Derfor er der forskel på hverdagene på Basens afdelinger i København, Birkerød, Taastrup og Odense. Der er også forskel på, om man går i 4. klasse, i 9. klasse eller har brug for et solisttilbud. 

Selv om vores dagsstruktur ikke er helt ens, er der dele, som vi gennem årene har fundet ud af, er rigtig gode, og som vi holder fast i. 

Vi vil gerne beskrive en dag på Basen, fordi vi ved, at det er rart at få sat konkrete billeder og beskrivelser på, hvordan du kan forvente, det er at komme på Basen - også inden du kommer her første gang.

Vi tager hensyn til den enkelte elevs behov

På Basen gør vi os umage med at skabe en skole, som passer til vores elever. Vi mener, at der ikke er ét skema og én dagligdag, der passer til alle. Derfor bliver der ofte - i perioder - lavet særlige aftaler, og vi gør meget ud af at aftale med dig og dine forældre, hvordan vi kan sikre at Basen er et trygt sted for dig at komme. 

Der er derfor mange elever, der møder ind i fuldt skema, men der er også nogle, der møder ind i periodevist tilpassede skemaer. 

Nogle kommer selv i skole, på cykel eller med tog/bus. Andre bliver kørt af deres forældre, og andre igen kommer med taxa.

Nogle elever har brug for, at deres forældre er med i starten. Så sidder forælderen enten i bilen på parkeringspladsen, eller i et forældrerum på Basen. De er ikke med inde i undervisningen, men kan være tæt på, hvis der er brug for det. 

Reol med ungdomsbøger.

"På Basen har jeg fået venner og jeg har fået lyst til at gå i skole og lære noget igen..."

– Elev på Basen, 16 år

Dagens start på Basen 

De voksne på Basen har fælles morgenmøde. Her opdateres alle på skema og dagens planer. 

Der er altid voksne klar til at tage imod dig, når du møder ind. Også hvis du møder før undervisningen går i gang kl. 8.20. Vi kan lave særlige aftaler i opstarten om fx at blive hentet nede ved hoveddøren, eller at vi står klar, når taxaen kommer. Målet vil altid være, at du kan blive tryg nok til, at du selv kan komme ind ad døren og gå til din klasse. 

Det er lidt forskelligt på afdelingerne, om man møder ind til et fælles morgenbånd, hvor man fx ser Ultranyt sammen, eller går direkte i gang med første lektion.

Klasserne og undervisningen på Basen

Klasseværelserne på Basen har plads til ca. 10 elever. Nogle gange kan vi i en periode være lidt flere, hvis der er brug for det. De er typisk indrettet med individuelle arbejdsstationer og et fælles bord i midten, så man både kan være lidt skærmet og være med i fælles undervisning. Lokalerne er meget forskellige, så hvis det er nødvendigt, rykker vi rundt for at justere, så pladserne bliver bedst mulige for alle.  

Så vidt det overhovedet er muligt, lytter vi til elevernes ønsker til indretning af klassen og placering af individuel arbejdsplads. 

I timerne er der altid en faglærer, der er ansvarlig for undervisningen, og andre voksne der støtter op og hjælper der, hvor der er behov. I 10. klasse kan der være tilfælde, hvor der kun er en voksen i klassen. 

Vi bruger kendte vikarer, når det er nødvendigt, og forsøger først at dække ind med voksne fra egen eller nærliggende afdeling.

Vi underviser i alle Folkeskolens fag

Elevernes overskud og dagsform bestemmer, hvad der bliver forventet. Dem, der har brug for det, har aftalt plan A, B, C og D med de voksne. Et eksempel på forskellige planer kan være: 

Plan A: Følge undervisningen i klassen 

Plan B: Arbejde med materiale der passer til emnet, der undervises i på egen plads i klassen 

Plan C: Arbejde med aftalte egne opgaver på egen plads i klassen 

Plan D: Sidde i pauseområdet og arbejde med eget materiale eller en anden aktivitet, der er aftalt på forhånd. 

Alle lektioner starter med en gennemgang af, hvad der skal ske i timen. Her kan man også se, hvornår der er pause. Der kan også laves individuelle aftaler om pauser.

Der bliver lavet ugeplaner, som bliver sendt ud, så elever og deres forældre er forberedte på, hvad der sker på Basen. Dette ser man på skoleintra. 

 

Tilbagetrækningsmuligheder og pauser på Basen 

Mange af vores elever har brug for at kunne trække sig og holde pauser for sig selv. Vi har stillezoner, man kan trække sig tilbage til efter aftale med de voksne. 

Man må også bruge noise cancelling hovedtelefoner i klassen. 

Pauseaktiviteter kan variere, men der er altid både mulighed for puls op og puls ned aktiviteter. Vi går ture, spiller bordtennis og ost, spiller bræt- og kortspil eller andre aktiviteter hvor vi kan være sammen og slappe af. 

Der er altid voksne til stede, der støtter op om fællesskabende aktiviteter og individuelle pausebehov. 

Frokosten på Basen

Der bliver lavet lækker frokost på Basens afdelinger. Man er også meget velkommen til at medbringe sin egen madpakke. 

Vi spiser alle sammen i køkken/kantine. De voksne spiser sammen med eleverne. 

Nogle elever har brug for faste pladser, mens andre hellere vil kunne vælge selv på dagen. Vi forsøger så vidt muligt at tilgodese begge grupper på forskellige måder. Vi er altid meget opmærksomme på, at alle skal være trygge og hygge sig under frokosten. 

Ved behov for særlige hensyn, kan der efter aftale laves skærmede spisesituationer i en kortere/afgrænset periode.

Primær og primærtid 

Når man går på Basen får man tilknyttet en voksen, som er ens primærvoksen. Man har en lektion om ugen sammen med sin primærvoksen, det hedder primærtid. 

Primærtid bruges til mange ting. Det er her ens skema og fremmøde aftales sammen med dine forældre. Det er også i primærtid vi arbejder med de mål, vi har sat for, hvad det er du har brug for støtte til, eller har brug for at øve dig på. 

Ved at kontakte den afdeling af Basen, der ligger tættest på hvor du bor, kan du får en mere detaljeret beskrivelse af, hvordan dagligdagen er netop der. I kan også få tilsendt billeder eller en video af den afdeling, I kontakter. Er du blevet visiteret til behandlings- og specialundervisningstilbud, er du også meget velkommen til at få en rundvisning. 

HAR DU SPØRGSMÅL TIL BASEN?

Kontakt

Vibe Wellejus

Administrativ medarbejder

LÆS OGSÅ...

Undervisning

Dansk, matematik, engelsk – og meget mere. Du bliver undervist af lærere med linjefag, og vi tilpasser undervisningen, så du kan være med. Mange af vores elever tager 9. klasses afgangsprøve. 

Visitation og indskrivning

Indskrivning på Basen sker altid via barnets hjemkommune, og vi lægger vægt på et tæt samarbejde hele vejen igennem. Læs mere om visitationsprocessen.

Forældresamarbejde

Vi ved, at du som forælder kender dit barn bedst. Derfor er du en vigtig del af samarbejdet. Vi holder tæt kontakt og inviterer til samtaler, hvor vi sammen finder vejen frem.

Målgrupper på Basen

Et trygt sted for børn og unge med komplekse udfordringer - På Basen møder vi normalt- og højtbegavede børn og unge med autisme, angst, OCD, ADHD og skolefravær – og giver dem ro, struktur og mulighed for at gro.